… att gå och träna kan jag säga IN YOUR FACE! Idag gjorde jag nämligen min mycket skakiga debut på gymmet. Kände mig lite som Bambi på hal is när jag låste in mina prylar, ägnade 10 minuter att försöka förstå hur man programmerade sitt kodhänglås, och sen gick ut till den ENORMA hallen med träningsapparater.

Jag kan ju liksom inte sånt här, så jag gick mest runt och inspekterade vad det fanns för maskiner. Testade några stycken. Kände på några vikter. Jag försökte nog mest att komma över den smått sociala fobin. Det fanns en del töser där också, men jag undvek ögonkontakt till varje pris, av nån sorts skam för min fysiska ofithet och min totala nybörjarutstrålning till hela grejen.

Men jag är på gång i alla fall. Jag är på gång!

… Och jag har fortfarande inte druckit läsk. Inte ens en ynka 33-centiliters burk. Nu blir ni impade va? Kanske blir det nånting ikväll dock; jag har bestämt mig för att unna mig saker på lördagar. Som lördagsgodis, eller nåt. Jag är min egen stränga förälder, typ!

9 kommentarer

  1. Jag skulle rekommendera att du skippar maskinerna och går direkt till de fria vikterna. Saker som bänkpress, marklyft, utfall, knäböj, rodd och militärpress tränar många muskler samtidigt och funkar bra mycket bättre än maskinerna. De enda maskinerna jag egentligen gillar är Leg Curl och Leg Extension, eftersom det går att lasta på tyngre vikter redan från början än om man kör samma muskelgrupper i knäböj etc.

    • Skulle vara en idé, fast jag känner mig så fruktansvärt okunnig vad gäller detta, så är rädd att göra fel. Svårare med maskiner då.

      • Ja, det är ju absolut lättare att göra fel med fria vikter än maskiner, men det är egentligen mest bara squats och marklyft som det är jätteviktigt med god form. Bicepscurls, stående rodd, utfall och sånt är inte så knepigt. Trist att du inte gymmar på Fitness 24Seven, då hade jag gärna ställt upp som personlig tränare åt dig helt gratis. 🙂

          • teachingbirds

            Det är ju INGEN som bara magiskt kan allt om hur man tränar på gym, alla börjar ju på mer eller mindre noll, och det är absolut inget man ska behöva skämmas för!

  2. teachingbirds Svara

    Ah, såg nu att det var Sats. Utnyttja Sats You PT-omgångar om du fick det när du köpte kortet (gäller alla 12- och 24-månadersmedlemskap), så kan du få lite tips och ett anpassat schema. Asbra, så slipper man gå runt och inte riktigt veta vad man ska göra. Bra sätt att bli mindre osäker på gymmet!

    Edit: Försvann mitt första svar? Jag frågade iaf vilket gym det var och sa att du är duktig!

  3. Couq on Feis Svara

    Omg jag är imponerad! You go Danne! 🙂

    Glöm inte att googla och fråga så att du inte skadar dig!

Skriv ett par väl valda ord vettja!