Nyckelord

tradera

Besöker

Var god far åt helvete, Tradera.

Igår satt jag och slösurfade lite planlöst, timmarna mellan sömnen och till-jobbet-åkandet. Bestämde mig för att ta en titt på Tradera, för att leta fräna samlarprylar som lagts upp av okunniga personer, som jag sen kan sälja för tusentals kronor på ebay (förra månaden köpte jag två statyer för 5 000 kr – kan bevisligen sälja dem på ebay för 10 000 styck).  Men det var då jag såg det. FÖRFALLEN FAKTURA stod det i röda bokstäver i ett hörn, så jag gissade att det inte var så bra. Det visade sig att Tradera hade skickat ut en faktura den 31:a.

Eller skickat ut och skickat ut. De hade meddelat, via siten, att det fanns en faktura att betala. Inget brev, inget mail, bara ett kallt antagande att jag skulle se texten på sidan. Eftersom jag inte hade hängt där på ett tag så hade jag såklart missat att betala. Vilket jag åtgärdade ca FEM SEKUNDER efter jag såg meddelandet. Betalningen var bokstavligen en knapptryckning bort.

”Whatever” tänkte jag i min grova naivitet, och tänkte inte mer på den saken. När jag sen skulle till jobbet slog jag ett öga i brevlådan (jag har såna där New York:iga postboxar i foajén) på vägen ut. Och mycket riktigt hade det kommit ett inkassokrav på skiten. Förstås.

inkassokrav

Alltså: Är det rimligt att saker går till inkasso innan man fått en påminnelse eller nånting via andra medier än själva webbsidan? Och är det rimligt att inkassobolaget ska ha 120,12% mer än ursprungsbeloppet bara för att skicka ett papper? Visst, det kunde ha varit som biltullarna, där man kan missa en betalning på 20 kr och få en påminnelseavgift på 500 kr. Det är ett påslag på 2500%. Men staten ska ju ha sitt (oj, nu är det två inlägg i rad som jag kritiserar samhället – insatsgruppen slår in dörren vilken sekund som helst).

Som tur var så var inkassobolaget hyfsat resonliga och jag slapp betala. Men ändå! Vad fan!

Jag tror att det är dags att Tradera ser över sin mailserver, och kanske byter lösenord från ”QWERTY”. Nu är det nämligen tredje gången inom en månad som jag får mail från noreply@tradera.com, gällande att de ska betala tillbaka 160 kr om jag skriver in mina kontouppgifter i deras formulär (som bara råkar gå till en helt annan adress).

Att jag gick på det första gången, skrev in mina användaruppgifter för att sedan några minuter senare i panik byta lösenord klockan tolv på natten, ska vi inte nämna.

Idag köpte jag Star Wars-leksaker på ebay för 800 kr, eftersom det var ett tillfälle jag inte kunde missa. Jag älskar när det händer. En stackars familjefar ska sälja sin sons alla leksaker och säljer en sisådär femton olika saker för en spottstyver. Sen har han ingen aning om att det finns ett enormt samlarvärde i just dessa leksaker, och att jag sedan kan sälja dem på Tradera för 300 spänn styck.

Och nej, jag kommer inte låta bli att sälja dem för att istället sitta hemma på vardagsrumsgolvet och leka med dem. Att ni ens tänker tanken. Jag är besviken.

Tradera handlar om självbehärskning. Fick mail av Idiot nummer sex idag. Han krävde att få mellanskillnaden av fraktkostnaden insatt på sitt konto, trots att jag har skrivit att fraktkostnaden är en fast avgift som ska täcka frakt, emballage och hanteringskostnad. Allt enligt Traderas regler. Skulle jag inte skicka pengarna tillbaka så skulle han ge mig negativt omdöme.

Problemet är ju att negativt omdöme förstör så mycket för mig som säljare, att jag inte kan riskera det. Så jag MÅSTE alltså göra som han säger, trots att mina impulser säger att jag borde skicka ett mer än lovligt spydigt mail tillbaka. Tradera kommer få mig passiv-aggressiv i många år, tills jag en vacker dag går fullständigt bananas och spärras in på psyket. Tänk ”Mina jag och Irene”, typ.

Kan man stämma Tradera för sånt? Deras VD spärras in istället för mig? Inte? Fan.

Idiot nummer tre: Ungefär som idiot nummer två. Idioten vinner ett spel av mig, och mailar inom kort att han vill komma och hämta det. Jag meddelar då att jag tyvärr inte accepterar avhämtning, precis som det står i annonsen. Idioten svarar att han måste ha spelet innan fredag, då det är en födelsedagspresent åt hans bror. Jag svarar igen, vänligt men bestämt, att jag tyvärr inte accepterar avhämtning. Då blir idioten arg och börjar oförskämt tjafsa om att han ska komma och hämta det, annars vägrar han betala och dessutom ge mig dåligt omdöme. Ge mig dåligt omdöme trots att det är idioten som vägrar läsa annonsens riktlinjer!

Jag svarar att han har accepterat annonsens regler genom att bjuda på spelet, och att jag vill ha mina pengar för att inte tvingas gå vidare med det hela. Idioten önskar mig lycka till med att gå vidare. Jag svarar igen, och hotar med polisanmälan, då jag precis fått lära mig att Tradera själva skiter blankt i tvister på deras sida. Idioten svarar att HAN borde polisanmäla MIG eftersom jag tar ut en orimlig fraktavgift (50 kr). Jag svarar med att klistra in Traderas regler för fraktavgift där det tydligt står att den avgift jag  satt är helt normal.

Idiot nummer fyra: Vinner ett spel av mig på söndagen. Idioten skickar pengarna på måndagen. Pengarna når mitt konto på tisdagen, varpå jag skickar spelet på onsdagen. Jag mailar då idioten och meddelar att jag skickat spelet, och får som svar att det är jättedåligt att det tagit sån tid. Okeeeej? Sen när blev 24 timmar mellan att betalningen når mitt konto och jag skickar spelet en helt orimlig behandlingstid?

Idiot nummer fem: Vinner ett spel av mig för EN KRONA. Frakten ligger på 30 kr. Idioten mailar då mig och säger att det inte kostar 30 kr att skicka det spelet, utan 12 kr. Jag svarar att det är 30 kr som gäller. Idioten säger då att detta är ett orimligt fraktpris, 17 kr vore rimligare. Jag svarar att det är 30 kr som gäller. Inget svar.

Det här var sista gången jag sålde saker på Tradera. Köpa saker går bra, men att sälja… Nej.

Idiot nummer ett: Köper en begagnad mp3-spelare av mig. För över pengarna och efter bara några timmar mailar han och frågar var hans mp3 är och vad jag väntar på. Jag biter stoiskt ihop, och mailar att jag skickat iväg mp3-spelaren idag. Efter det är det lugnt ett par dagar. Sen får jag ett mail. ”Du har fått ett negativt omdöme på Tradera!” är vad jag möts av. Och redan då vet jag vem som är den skyldige. Som anledning till det negativa omdömet står det att han var missnöjd med kvaliteten på spelaren eftersom jag skrivit att den var i kanonskick, men att han tyckte den var för repig. Jag kan berätta att den var i helt normalt skick efter 6 mån användning. Han bjöd på ett begagnat föremål, då kan han inte förvänta sig nyskick. Den var i kanonskick för att vara begagnad.

Jag blockerar köparen från att bjuda på några fler auktioner hos mig, ger negativt omdöme tillbaka där jag påtalade ovanstående och hans otrevliga attityd per mail. ”He he”, tänker jag, ”där fick han”. Jag smuttar lite på min cola, och får snart ett mail från samma människa. Han kräver nu 200 kr tillbaka (han köpte hela spelaren för 650 kr), då han inte är nöjd med skicket. Jag svarar vänligt men bestämt att detta är ett helt sjukt krav, och rent oförskämt eftersom han redan gett mig dåligt omdöme utan att först ha kontaktat mig för en diskussion om det hela. Jag erbjuder honom 100 kr. Han svarar att han kan köpa toalettpapper för 100 kr, att det är ett skambud från min sida, men att han ska återkomma med sitt kontonummer. Jag överväger i mitt stilla sinne att låta bli att betala något till honom, men räds lite att han ska gråta ut hos pappa Tradera.

Idiot nummer två: Köper ett begagnat datorspel av mig, utgångspris 1 kr och han får det för 16 spänn. Vilken deal! Plötsligt kommer det ett mail där han skriver att han tänkte komma förbi och hämta spelet imorgon. ”Nej”, svarar jag, ”jag accepterar tyvärr inte avhämtning”. Gubbtjyven blir fly förbannad direkt och ifrågasätter det hela. Han tänker ”fan inte betala 50 kr i frakt”. Tydligen bor han nära mig. ”Jaha”, svarar jag, ”det står i annonsen att det är 50 kr frakt och att jag inte accepterar avhämtning”. Jag får då ett till mail tillbaka, i ungefär samma ton som det första och utan någon som helst substans. Jag svarar och undrar om han tänker betala mina 66 kr eller om vi ska behöva ta det vidare mot Tradera. Inget svar.

Jag funderar på att loska i ett tomt spelfodral och skicka till honom. Kanske kan hävda att det är postens fel.