Nyckelord

Telesupport

Besöker

En gång i tiden jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder.

Kund: Ja hej, jag har problem med min fax. Du kanske hör den i bakgrunden?
Daniel: Nej.
Kund: Den är tydligen kopplad till nån Livetech Media Converter…
Daniel: Okej, det där är inget jag känner igen.
Kund: … kopplat till en Mediastreamer 7000…
Daniel: Känner in…
Kund: Sen sitter det en Rubytech DSL50-19.
Daniel: Jag känner inte igen något av det där.
Kund: … det låter bara BEEP BEEP BEEP ”väntar på linje”… BEEP BEEP BEEP ”väntar på linje”…
Daniel: Det låter int…
Kund: BEEP BEEP BEEP ”väntar på linje”.
Daniel: Ooookej. Vilket nummer är det till faxen?
Kund: *ger numret*
Daniel: Okej, jag ser att detta gäller fasttelefoni. Jag jobbar bara med IP-telefoni och bredband.
Kund: Kunde du inte sagt det lite tidigare?!
Daniel: Jag försökte säga det medan du härmade en fax.

Kollega: Brukar du ofta höra mycket störningar när du pratar med kunder?
Daniel: Haha, näe. Det brukar mest vara jag som stönar när jag får prata med kunder.
Kollega:Störningar!
Daniel: Jaha! Nej. Hahahahaha!

Det här är straffet för att jag hånar döva personer.

Kund: Ja, det fungerar nu. Jag vet inte vilket nummer jag har här bara, vi har fått två uppgifter.
Daniel: Ahaaa, okej. Jag ser vilket som är inlagt i växeln här. Vill du ha papper och penna?

Varför sa jag så? Vad hade hänt om kunden svarat ”ja tack”. Hade jag då skickat papper och penna med posten?

När jag ringer kunder så säger jag i stort sett alltid samma sak. ”Ja hejsan, Daniel heter jag och jag ringer från X”. Det är default. En kund tog mig i morse på sängen, och svarade med ”god morgon” istället för sitt namn. Jag fick en mental härdsmälta och sade:

*dramatisk paus*

Ja gomorron hejsan.

… :/

Ja gomorron hejsan.

Ja. Gomorron. Hejsan.

… Jag låter läskigt homosexuell ibland.