Nyckelord

Support

Besöker

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. Vissa av dessa… hade inte så bra koll på grejerna, och genererade ganska långa samtal. Men det positiva är ju att man får roliga minnen. Här är ett axplock ur ett samtal med en och samma tekniskt vilsna kund.

Daniel: Så, om du klickar på start-knappen.
Kund: Då stänger jag ju av datorn?
Daniel: Nej, på skrivbordet.
Kund: Mitt skrivbord?
Daniel: På skrivbordet på skärmen.
Kund: Jaha!

Kund: Är du påväg hit?
Daniel: Nej nej, jag gör tyvärr inte hembesök.
Kund: Nähä…
Daniel: Det skulle förstås vara bra ibland. Men jag sitter i Stockholm här.
Kund: Ja, jag också. På Ekerö.
Daniel: Oj ja, det var ju inte så långt. *nervöst skratt*

Daniel: Nätverkskabeln, kan du koppla in den?
Kund: *kund ropar åt sin fru i bakgrunden, som verkar prassla med något* Nu, Gun, får du vara tyst med pappret! Vad sa du?
Daniel: Nätverkskabeln. Den behöver vi koppla in.
Kund: Ja det är massa sladdar här…
Daniel: Det ska vara ett fyrkantigt uttag ungefär, bak på datorn.
Kund: USB? Ska det vara det?
Daniel: Nej, det ska vara en rätt tjock kabel. Den som följer med vårt modem är gul.
Kund: Den här är blå.
Daniel: Ja det kan nog vara den.
Kund: Hmm… Det satt en mus på andra änden av den här…
Daniel: … Då är det nog inte den.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag felsökte jag med en kund som upplevde hastighetsproblem. Jag hade fixat och trixat i mina system, och fått upp hastigheten lite.

Daniel: Om du testar via bredbandskollen (en sida där man testar sin bredbandshastighet, för er oinvigda) nu, vad får du för hastighet då?
Kund:
… Nu får jag 12,4 megabit här.
Daniel: Ja, vi har högsta felrättning påslagen, så detta är nog max vad du får på anslutningen är jag rädd.
Kund: Ja, det är ju bättre än sex…
Daniel: Ja…
Kund: 6 megabit alltså! Det är inte bättre än sex.
Daniel: Haha! Nej, det är det ingen hastighet som är.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. Det här utspelade sig på den tiden då man loggade in med användarnamn och lösenord för att få tillgång till sin bredbandsuppkoppling. En dag gick jag igenom inställningarna med en kund.

Daniel: Så, om du skriver in koden du har på pappret där, och så läser du upp för mig samtidigt vad du skriver.
Kund:
… 3… 1… 9… Snabel-a…
Daniel: Nej.
Kund: Jo, 319 snabel-a.
Daniel: Nej, titta på pappret innan snabel-a:t. Missade du inte en bokstav där?
Kund: Nej.
Daniel: Jo.
Kund: Nej.
Daniel: *skrattar* Jo!
Kund: … Javisst, ett F där! Åfan.

När kunden efter mycket om och men lyckats skriva in korrekt användarnamn så satt han med lösenordet. Han var tyst en lång stund.

Daniel: … Händer det nåt kul på skärmen?
Kund: Näe fan, jag skriver in lösenordet men det kommer bara upp stjärnor här…

Suck.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång felsökte jag en kunds bredbandsuppkoppling (no shit). Jag anade att felet låg i kundens inställningar i datorn, och hade precis fixat problemet. Kunden hade en kraftig tysk brytning.

Daniel: Sådär. Så sparar du det. Fungerar det att surfa nu då, om du testar att gå in på t.ex dn.se?
Kund: Ja vi ska tezta det…
Daniel: Mm…
Kund: Det kom upp nånzing otäckt på schärrrmen härrr!
Daniel: Haha; nånting otäckt?
Kund: Ja…
Daniel: Eh…
Kund: Ja inte porrrrr alltzå, zånt zyzzlar inte jag med.
Daniel: Njae, det är ju upp till dig i så fall, det har inte jag med att göra.
Kund: Näe jag ärrr en gammal man! Inte porrrr!
Daniel: … Okej.

Vad det otäcka var fick jag aldrig veta. Hur som helst fungerade det.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag fick jag tillbaka ett ärende från fälttekniker som varit ute och felsökt, och det var min uppgift att kontrollera med kunden om problemet var avhjälpt.

Daniel: Fungerar bredbandet nu?
Kund: Nej, jag är inte hemma.
Daniel: Okej, men fungerade det igår?
Kund: Jaså?
Daniel: Det fungerade igår?
Kund: Jaså?
Daniel: … Okej. Men då stänger vi ärendet här.
Kund: Tack så mycket.
Daniel: Okej, hejdå!
Kund: Tack tack! Tack!

Jag vet inte om kunden menade att det fungerade, eller misstolkade det hela som att jag garanterade att det skulle göra det. Troligtvis var kunden helt enkelt sjuk i huvudet.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång såg jag följande:

Logg nummer ett:

”Kund ringer in och säger upp sitt bredband till den 27:e mars, eftersom kund inte vill att hennes söner ska sitta inne för mycket med internet.”

Logg nummer två, senare samma dag:

”Kunds son ringer in och vill häva uppsägningen. Informerar att endast abonnemangsinnehavaren kan göra detta.”

Jag kan bara gissa mig till de efterföljande tidningsrubrikerna. ”46-årig kvinna brutalt ihjälslagen av två internetberoende ungdomar”.