Nyckelord

reklam

Besöker

Prolog: Det här och det här.

Idag kom beslutet från reklamombudsmannen. Ett stort steg för möjligheten att äta till reklam!

Det är enligt opinionsnämndens mening klart att syftet med filmen är att göra en koppling mellan att vara sjuk och kräkas och sjukt billiga flygresor samt att denna koppling är avsedd att vara humoristisk. Opinionsnämnden finner dock att den humoristiska ansatsen i filmen förtas genom att innehållet i filmen kan antas väcka starkt obehag hos ett stort antal reklammottagare och uppfattas som osmakligt och klart opassande. Nämnden finner därför att reklamfilmen är stötande och strider mot artikel 1 i ICC:s regler.

Nu ska vi leka, alla barn! Dagens gåta är som följer… Här är fem olika modeller från Kicks reklamfilmer. Men… En hör inte riktigt hit, och ska således bort! Lösningen finns längst ner i inlägget.

Lösning: Det är givetvis nummer tre som ska bort, då modellen på bilden är den enda som inte har en klänning från Chanel.

”Vad är det egentligen med hälsokällan i Bergslagen” frågar de ständigt i reklamerna. Men jag kan inte hjälpa att tycka att den stora frågan är… Vad är det egentligen för generalfel på de som gör Lokas reklamer? Cyklande gubbar och sagoskogar liksom. Hallååå? Så jäla overkligt!

Mitt korståg mot kräkreklamen fortsätter. Nu krigar jag mot reklambyrån som kläckt den idiotiska idén från första början.

Hej Tempel!

Jag tänkte bara framföra mina åsikter om ert senaste verk, reklamen för Flygresor.se där en man blir spydd i ansiktet av en annan man. Här kommer min mycket konstruktiva kritik.

Det finns människor som tycker att kräkningar är obehagligt. Faktum är att kräkfobi (emetofobi) är en av de absolut vanligaste fobierna i Sverige och i många andra delar av världen. Dessutom finns det en hel del människor som äter mat framför tvn, och inte uppskattar att se kräkningar. Er reklam skildrar en kaskadspya som kommer plötsligt, är väldigt verklighetstrogen, och egentligen har väldigt lite med själva bolaget Flygresor.se att göra. Jag tycker att detta är en usel reklam, och jag skulle vilja dra det så pass långt att jag hatar den/de som kom på den.

Själv tillhör jag tyvärr emetofobernas skara, och jag kände bara en sak när jag såg reklamen. Äckel. Alltså INTE äckel och en oerhörd lust att flyga till Mallorca. Utan bara äckel.

Er medarbetare och grundare Anders Tempelman intervjuades dessutom på Dagensmedia.se, och såg inte hur reklamen skulle kunna vara stötande. Hur kan man inte se detta? Detta visar på en enorm respektlöshet för andra. Troligen ska Flygresor.se ha en minst lika stor känga, och det har de fått, men ni har ändå kommit på denna idé. Så skäms på er.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,
Daniel Werner

Tack

Tack för din anmälan. Du kommer att få en bekräftelse när Reklamombudsmannens kansli har börjat att handlägga din anmälan. Om din anmälan lämpligare hanteras hos en annan etisk nämnd så kommer du att meddelas om detta.

Känn er ägda, era vider.

Ämne: Angående er TV-reklam

Hej Flygresor.se.

Ursäkta min något tråkiga ton nu, men jag har precis bevittnat er senaste reklam. En man har köpt flygresor billigare än en annan man, varpå den andre mannen – utan förvarning – kräks rakt i ansiktet på den förste.

Synnerligen vidrig reklam. Själv har jag kräkfobi (emetofobi), och det isade till i hela kroppen när jag såg eländet. Dessutom satt jag och åt när jag såg den. Så både å mina egna och andra emetofobers vägnar vill jag be SAMTLIGA som haft något att göra med valet av reklam att dra raka vägen åt pipsvängen.

Ni andra – ha en fortsatt trevlig kväll och lycka till med ert företag. 🙂

Med vänlig hälsning,
Daniel Werner

Daniel, jag tycker du är så jävla cool och jag vill jättegärna stödja dig och din blogg. Hur gör jag?

Kul att höra! Du kan antingen prenumerera på den på Bloglovin’. Använder du inte det så kan du gå med i min grupp på det gamla hederliga Facebook.

Redan gjort, you sexy manboy you! Om jag vill ta det ett steg längre då?

Då kan du dela med dig av bloggen på Facebook, genom att t.ex klicka HÄR.

… Och om jag vill ta det ÄNNU längre?

Då kan du inom kort köpa bland annat Daniels Signerade Toalettsitsvärmare™, Daniels Egengjutna Clone-a-willy™ och Daniels Patenterade Ankpress™. Bara ett litet urval ur den exklusiva Daniel-serien™.