Nyckelord

Kundsamtal

Besöker

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag ringde jag upp en kund, och skulle guida henne till att göra något i datorns inställningar.

Kund: Jag har inte satt igång datorn heller…
Daniel: Okej. Det är ingen fara, jag har tid.
Kund: Vänta lite, jag måste bara sätta min man i arbete också, han skulle koka ägg.
Kunds man: *i bakgrunden* Jag fixar det!
Kund: … Han är lite seg alltså…
Daniel: Haha, jaså?
Kund: Ja, han är inte särskilt gammal, men ändå…
Daniel: Eh…
Kund: Ja jag pratar om datorn alltså, inte min man. Hahaha!
Daniel: Jahaaa, haha, jag tänkte väl!

Kund: Ja, det fungerar nu. Jag vet inte vilket nummer jag har här bara, vi har fått två uppgifter.
Daniel: Ahaaa, okej. Jag ser vilket som är inlagt i växeln här. Vill du ha papper och penna?

Varför sa jag så? Vad hade hänt om kunden svarat ”ja tack”. Hade jag då skickat papper och penna med posten?