Nyckelord

kundkontakt

Besöker

Inte för att lämna ut så mycket detaljer, men idag pratade jag med en kund som presenterade sig såhär:

”Ja hej, det är MEN HELVETES UNGAR, GÅ OCH LÄGG ER I BADET! Det är ju fan att man ska behöva bli förbannad också!”

”Hej på dig också” skrattade jag.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. Vissa av dessa… hade inte så bra koll på grejerna, och genererade ganska långa samtal. Men det positiva är ju att man får roliga minnen. Här är ett axplock ur ett samtal med en och samma tekniskt vilsna kund.

Daniel: Så, om du klickar på start-knappen.
Kund: Då stänger jag ju av datorn?
Daniel: Nej, på skrivbordet.
Kund: Mitt skrivbord?
Daniel: På skrivbordet på skärmen.
Kund: Jaha!

Kund: Är du påväg hit?
Daniel: Nej nej, jag gör tyvärr inte hembesök.
Kund: Nähä…
Daniel: Det skulle förstås vara bra ibland. Men jag sitter i Stockholm här.
Kund: Ja, jag också. På Ekerö.
Daniel: Oj ja, det var ju inte så långt. *nervöst skratt*

Daniel: Nätverkskabeln, kan du koppla in den?
Kund: *kund ropar åt sin fru i bakgrunden, som verkar prassla med något* Nu, Gun, får du vara tyst med pappret! Vad sa du?
Daniel: Nätverkskabeln. Den behöver vi koppla in.
Kund: Ja det är massa sladdar här…
Daniel: Det ska vara ett fyrkantigt uttag ungefär, bak på datorn.
Kund: USB? Ska det vara det?
Daniel: Nej, det ska vara en rätt tjock kabel. Den som följer med vårt modem är gul.
Kund: Den här är blå.
Daniel: Ja det kan nog vara den.
Kund: Hmm… Det satt en mus på andra änden av den här…
Daniel: … Då är det nog inte den.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag fick jag tillbaka ett ärende från fälttekniker som varit ute och felsökt, och det var min uppgift att kontrollera med kunden om problemet var avhjälpt.

Daniel: Fungerar bredbandet nu?
Kund: Nej, jag är inte hemma.
Daniel: Okej, men fungerade det igår?
Kund: Jaså?
Daniel: Det fungerade igår?
Kund: Jaså?
Daniel: … Okej. Men då stänger vi ärendet här.
Kund: Tack så mycket.
Daniel: Okej, hejdå!
Kund: Tack tack! Tack!

Jag vet inte om kunden menade att det fungerade, eller misstolkade det hela som att jag garanterade att det skulle göra det. Troligtvis var kunden helt enkelt sjuk i huvudet.