Nyckelord

kund

Besöker

Inte för att lämna ut så mycket detaljer, men idag pratade jag med en kund som presenterade sig såhär:

”Ja hej, det är MEN HELVETES UNGAR, GÅ OCH LÄGG ER I BADET! Det är ju fan att man ska behöva bli förbannad också!”

”Hej på dig också” skrattade jag.

Igår på jobbet visade jag prov på den sociala inkompetens som jag är så vida känd för. Det ringde en tjej från vår administrativa kundtjänst, och hon hade fått en kund på tråden som hade massa frågor om IP-telefoni och liknande. Nu ringde hon till mig, och ville ha hjälp.

Hon: Alltså han har massa frågor om att växeln inte skickar ”200 – OK”, jag fattar ingenting.
Jag: Okej… Ja det beror lite på hur han har konfigurerat på sin sida, men jag vet vad han menar.
Hon: Så, hur…
Jag: Äsch, du kan koppla över kunden till mig om du vill.
Hon: *lättad* Åh, är det okej?
Jag: Jadå. Jag kommer och spökar för dig sen!
Hon: … Eh.
Jag:
Hon: Okej här kommer kunden.

Jag vet inte riktigt vad som hände där egentligen. Jag tror att jag i mitt stilla sinne tänkte spela på att jag gjorde henne en stor tjänst som tog samtalet, och skulle spöka för henne som straff. Det var ju en märklig tankegång redan där, men det blev bara ännu värre när sättet jag lade upp det på inte alls gick fram. Istället skulle jag apropå ingenting komma och spöka för henne, och ingen fattade nånting.

Nästa vecka blir det väl samtal med chefen, om mina helt oacceptabla trakasserier.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång pratade jag med en dam som tillhörde den värsta sortens kunder – de som är irriterade, stressade och inte kan något.

Daniel: Okej, då är det bara att skriva in användarnamnet och lösenordet i fälten där.
Kund: Ja, användarnamnet går bra men lösenordet funkar inte. Alltså, jag kastar ut den här jävla datorn genom fönstret snart…
Daniel: Njae, det behöver du nog inte göra. Vad är det som inte funkar?
Kund: Näe det kommer hela tiden upp ”du kan inte kopiera från ett lösenordsfält”.
Daniel: Umm, okej… Inte kopiera… *ser att kund har ett stort C i slutet på lösenordet* … Aha! Hur är det du skriver på sista bokstaven?
Kund: *mycket snorkigt* Ja det är ett C där.
Daniel: Men hur trycker du på tangentbordet för att få ett stort C?
Kund: *argt* Jag trycker på C-tangenten!
Daniel: Javisst, men var trycker du för att få den bokstaven i versaler?
Kund: *ännu argare* Control!
Daniel: Nej. Tryck på shift istället så går det bättre.
Kund: *lång tystnad* … Nu funkade det tydligen…

(För er oinvigda så är det som så att Control + C är snabbkommandot för att kopiera text, så kund försökte kopiera sitt lösenord hela tiden, och windows sa ifrån för att man av säkerhetsskäl inte får göra det)

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång ringde jag hem till en kund, som visade sig vara ganska redigt berusad. Klockan var halv tio på morgonen och jag ringde och väckte honom.

Daniel: *presenterar mig*
Kund: *sludder* Ja, jag ska gå och sätta igång datorn här. Du väckte mig nu, jag låg och sov på soffan.
Daniel: Jaha, då ber jag så mycket om ursäkt.
Kund: Jag har druckit en massa whiskey.
Daniel: Haha, jaså?
Kund: Javisst. Ska se Rolling Stones idag.
Daniel: Ahaaa… Har du någon brandvägg i datorn?
Kund: *sluddrar nästan ohörbart* Vad är det?
Daniel: … Okej. Inte det.

Efter en stund löser vi problemet och bredbandet fungerar.

Daniel: Jamen jättebra. Då ska det fungera.
Kund: *sludder* Tack, då gjorde det inget att du väckte mig.
Daniel: Haha, vad bra. Tack så mycket, och ha så trevligt på Rolling Stones!
Kund: Tack detsamma!

Kunden sa detsamma. Jag skulle inte på Rolling Stones.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. Det här utspelade sig på den tiden då man loggade in med användarnamn och lösenord för att få tillgång till sin bredbandsuppkoppling. En dag gick jag igenom inställningarna med en kund.

Daniel: Så, om du skriver in koden du har på pappret där, och så läser du upp för mig samtidigt vad du skriver.
Kund:
… 3… 1… 9… Snabel-a…
Daniel: Nej.
Kund: Jo, 319 snabel-a.
Daniel: Nej, titta på pappret innan snabel-a:t. Missade du inte en bokstav där?
Kund: Nej.
Daniel: Jo.
Kund: Nej.
Daniel: *skrattar* Jo!
Kund: … Javisst, ett F där! Åfan.

När kunden efter mycket om och men lyckats skriva in korrekt användarnamn så satt han med lösenordet. Han var tyst en lång stund.

Daniel: … Händer det nåt kul på skärmen?
Kund: Näe fan, jag skriver in lösenordet men det kommer bara upp stjärnor här…

Suck.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång felsökte jag en kunds bredbandsuppkoppling (no shit). Jag anade att felet låg i kundens inställningar i datorn, och hade precis fixat problemet. Kunden hade en kraftig tysk brytning.

Daniel: Sådär. Så sparar du det. Fungerar det att surfa nu då, om du testar att gå in på t.ex dn.se?
Kund: Ja vi ska tezta det…
Daniel: Mm…
Kund: Det kom upp nånzing otäckt på schärrrmen härrr!
Daniel: Haha; nånting otäckt?
Kund: Ja…
Daniel: Eh…
Kund: Ja inte porrrrr alltzå, zånt zyzzlar inte jag med.
Daniel: Njae, det är ju upp till dig i så fall, det har inte jag med att göra.
Kund: Näe jag ärrr en gammal man! Inte porrrr!
Daniel: … Okej.

Vad det otäcka var fick jag aldrig veta. Hur som helst fungerade det.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag fick jag tillbaka ett ärende från fälttekniker som varit ute och felsökt, och det var min uppgift att kontrollera med kunden om problemet var avhjälpt.

Daniel: Fungerar bredbandet nu?
Kund: Nej, jag är inte hemma.
Daniel: Okej, men fungerade det igår?
Kund: Jaså?
Daniel: Det fungerade igår?
Kund: Jaså?
Daniel: … Okej. Men då stänger vi ärendet här.
Kund: Tack så mycket.
Daniel: Okej, hejdå!
Kund: Tack tack! Tack!

Jag vet inte om kunden menade att det fungerade, eller misstolkade det hela som att jag garanterade att det skulle göra det. Troligtvis var kunden helt enkelt sjuk i huvudet.