Nyckelord

bredband

Besöker

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. Vissa av dessa… hade inte så bra koll på grejerna, och genererade ganska långa samtal. Men det positiva är ju att man får roliga minnen. Här är ett axplock ur ett samtal med en och samma tekniskt vilsna kund.

Daniel: Så, om du klickar på start-knappen.
Kund: Då stänger jag ju av datorn?
Daniel: Nej, på skrivbordet.
Kund: Mitt skrivbord?
Daniel: På skrivbordet på skärmen.
Kund: Jaha!

Kund: Är du påväg hit?
Daniel: Nej nej, jag gör tyvärr inte hembesök.
Kund: Nähä…
Daniel: Det skulle förstås vara bra ibland. Men jag sitter i Stockholm här.
Kund: Ja, jag också. På Ekerö.
Daniel: Oj ja, det var ju inte så långt. *nervöst skratt*

Daniel: Nätverkskabeln, kan du koppla in den?
Kund: *kund ropar åt sin fru i bakgrunden, som verkar prassla med något* Nu, Gun, får du vara tyst med pappret! Vad sa du?
Daniel: Nätverkskabeln. Den behöver vi koppla in.
Kund: Ja det är massa sladdar här…
Daniel: Det ska vara ett fyrkantigt uttag ungefär, bak på datorn.
Kund: USB? Ska det vara det?
Daniel: Nej, det ska vara en rätt tjock kabel. Den som följer med vårt modem är gul.
Kund: Den här är blå.
Daniel: Ja det kan nog vara den.
Kund: Hmm… Det satt en mus på andra änden av den här…
Daniel: … Då är det nog inte den.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag felsökte jag med en kund som upplevde hastighetsproblem. Jag hade fixat och trixat i mina system, och fått upp hastigheten lite.

Daniel: Om du testar via bredbandskollen (en sida där man testar sin bredbandshastighet, för er oinvigda) nu, vad får du för hastighet då?
Kund:
… Nu får jag 12,4 megabit här.
Daniel: Ja, vi har högsta felrättning påslagen, så detta är nog max vad du får på anslutningen är jag rädd.
Kund: Ja, det är ju bättre än sex…
Daniel: Ja…
Kund: 6 megabit alltså! Det är inte bättre än sex.
Daniel: Haha! Nej, det är det ingen hastighet som är.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång felsökte jag en kunds bredbandsuppkoppling (no shit). Jag anade att felet låg i kundens inställningar i datorn, och hade precis fixat problemet. Kunden hade en kraftig tysk brytning.

Daniel: Sådär. Så sparar du det. Fungerar det att surfa nu då, om du testar att gå in på t.ex dn.se?
Kund: Ja vi ska tezta det…
Daniel: Mm…
Kund: Det kom upp nånzing otäckt på schärrrmen härrr!
Daniel: Haha; nånting otäckt?
Kund: Ja…
Daniel: Eh…
Kund: Ja inte porrrrr alltzå, zånt zyzzlar inte jag med.
Daniel: Njae, det är ju upp till dig i så fall, det har inte jag med att göra.
Kund: Näe jag ärrr en gammal man! Inte porrrr!
Daniel: … Okej.

Vad det otäcka var fick jag aldrig veta. Hur som helst fungerade det.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag fick jag tillbaka ett ärende från fälttekniker som varit ute och felsökt, och det var min uppgift att kontrollera med kunden om problemet var avhjälpt.

Daniel: Fungerar bredbandet nu?
Kund: Nej, jag är inte hemma.
Daniel: Okej, men fungerade det igår?
Kund: Jaså?
Daniel: Det fungerade igår?
Kund: Jaså?
Daniel: … Okej. Men då stänger vi ärendet här.
Kund: Tack så mycket.
Daniel: Okej, hejdå!
Kund: Tack tack! Tack!

Jag vet inte om kunden menade att det fungerade, eller misstolkade det hela som att jag garanterade att det skulle göra det. Troligtvis var kunden helt enkelt sjuk i huvudet.

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En gång var jag med om ett ganska märkligt samtal. Jag loggade såhär efteråt:

”Ringer kund, pingar dn.se, ingen packetloss. Kör två tptest och får 6,8 mbit båda gångerna. Mitt under samtalet kommer en främmande man in i kunds bostad och frågar efter telefonen. Kund kör ut honom. Infar kund om att kunds seghetsproblem sitter i datorn. Stänger ärendet.”

För övrigt… det är helt otroligt vilken simpel felsökning man körde på den tiden. Det är inte riktigt samma saker jag pysslar med idag…

För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. En dag pratade jag med en kund som kanske tar sitt surfande på lite för stort allvar.

Kund: Ja, det fungerar nu. Det kom igång direkt efter jag ringde.
Daniel: Vad bra, men då stäng…
Kund: Men jag hoppas att det inte tar såhär lång tid vanligtvis.
Daniel: Nejdå, det var…
Kund: … För då kan man ju lika gärna gå och hänga sig.
Daniel: Hänga sig? Okej…
Kund: *lång tystnad* Men skit i det, nu funkar det!