Jag förstår att många av er som läser längtat efter den fjärde delen i det spännande eposet om spionbarnen. Men… det är något ni borde veta. Detta är skandal. ”Den fjärde dimensionen – luktkort!” basunerar de ut. Detta är vilseledande, för att inte säga rent felaktig, marknadsföring!

Doft är ett sinne, inte en dimension. Den fjärde dimensionen brukar i allmänhet tillskrivas tiden.

4 kommentarer

  1. Tja, "dimension" kan ju betyda lite olika saker, inte bara de fysikaliska rums- och tidsdimensionerna. Om man vill tolka reklamen lite välvilligt, kanske man kan säga att luktintrycken är en dimension (= frihetsgrad, variabel) i själva signalen, tillsammans med ljudet och bilden. Det är dock inte en dimension i det rum som signalen är definierad på, vilket fortfarande består av 2D-koordinater i skärmens plan samt tiden. (Eller 3D-koordinater i rummet istf 2D-koordinater i skärmen om man räknar med den illusion av djup som fås i "3D"-filmer.) Förlåt för att jag flummar i din blogg.

    • Daniel Svara

      Det är förstås sant, de kan syfta på dimension som en ny synvinkel, kanske. Men iom att de utformat det som 4D så tycker jag att det ändå är felaktigt. Fy fanken!

      Nu blev jag för övrigt lite attraherad av ditt intellekt, tekniknörd som jag är.

Skriv ett par väl valda ord vettja!