• Robert

    För mig som bor i Farsta strand (och antingen kan åka till centralen på en knapp kvart med pendel, kontra 25 min med tunnelbana) så skulle jag säga att det är tre saker.

    1. Komforten i att inte behöva tajma tåg. Det är bara att gå när man vill så behöver man ändå max vänta i 5 min.

    2. Pålitligheten. Tunnelbanan funkar så gott som alltid, man vet att 25 minuter tar 25 minuter, och inte 15-180 min

    3. Jag hade en trea när jag började det här inlägget, men nu är den borta.

  • Isa

    Jag kan lägga till en trea:
    3. Man kan komma till många ställen utan att byta, inte bara till södra station eller centralen, och om man måste byta, så är det inte lika långt från tåg till tåg!

  • Jag tycker ändå pendeln får mer skit än den förtjänar. 🙁

  • Nämen, har jag en granne här? Bor ju också i Farsta Strand och åker nästan uteslutande med tunnelbanan. För att man kommer närmare dit man ska, lättare med byten, tajming osv.

  • Isa

    Självklart får den det, men det får väl allt? Jag klagar asmycket på tunnelbanan!

  • tutf

    Att gröna linjen är så mycket finare, beror naturligtvis att de har så stiliga förare. Särskilt på lnje 19 kvällstid.
    Våran punktlighet på 94 procent, är överlägsen all annan trafik. Så är det bara.
    Om jag får klaga lite också, så borde lite fler fatta att punktliga tåg inte kan ta med sig försenade trafikanter. Acceptera att ni ibland måste vänta några minuter. (snälla)

    Jag håller med Daniel lite grann också. Lite av skiten mot pendeln borde kastas på SJ och politikerna istället. Grundproblemet är att man inte byggt nya spår genom sthlm sedan 1890-talet (jo det är faktiskt sant). När det blir trångt på spåren, har tåget som håller högsta hastigheten företräde. Vilket betyder att pendeln får stå still, medans SJs tåg får rulla först.