Hej Match.com,

Jag har en fråga angående besökare som betalande medlem respektive gratismedlem på er fina sida.

För ett tag sedan skaffade jag mig två månaders medlemskap hos er, och har sedan dess sporadiskt besökt sidan. Det kan handla om varje dag till var fjärde dag, allt beroende på dagsform och längtan efter något som kan liknas vid ett kärleksliv.

En sak förbryllar mig dock lite. Under mina två månader som betalande medlem så har jag haft ca 1-3 besökare om dagen. Något fler om jag själv aktivt besökt andra profiler, då kanske maximalt det dubbla på en dag. Jag besökte senast sidan den 21/5, och hade då 2 nya besök. Inga mail. Då var jag fortfarande betalande medlem.

Idag när jag besöker sidan ser jag att mitt medlemskap gått ut, och nu har jag plötsligt 41 nya besökare. Jag kan givetvis inte se vilka dessa är eftersom bara betalande medlemmar kan se detta. På två dagar har jag alltså fått 41 besökare; något jag inte ens kommit upp i under mina två MÅNADER som betalande medlem. Innan jag blev medlem utspelade sig samma fenomen. Jag hade ett 20-tal besökare varje dag, men så fort jag blev medlem blev profilen lika välbesökt som Skansen en decemberdag.

Hur kommer detta sig? Ser ni medvetet till så att gratismedlemmar är mer synliga i sökningar i syfte att visa gratismedlemmarna hur många besök man får, och hur många man skulle kunna kontakta, om man vore betalande medlem? Eller är det kanske t.o.m så att ni mixtrar med besöksstatistiken? Kanske existerar inte dessa 41 personer överhuvudtaget?

Jag skulle uppskatta lite information om hur detta fungerar, eftersom det verkar vara mer än en slump. Jag har även hört samma sak från andra f.d medlemmar.

Jag kommer att publicera detta mail i sin helhet på min blogg, och givetvis även det svar ni ger mig.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Daniel Werner

3 kommentarer

1. Ska bli spännande att se vad de svarar 🙂

har jag blivit blockerad på msn förresten? 🙁

2. Åsa Nicklasson Svara

Hej Daniel!

Jag heter Åsa och jobbar som Community Manager på Match.com.

Jag såg ditt brev till oss!

Tack för all din feedback, det är alltid viktigt för oss att höra vad våra medlemmar tycker. Det är förstås tråkigt att höra att du känner dig besviken.

När det gäller aktivitet och besök på våra medlemmars profilsidor så kan de variera precis som du säger och det kan vara av olika anledningar. Det kan dels bero på om man har valt att vara ”Medlem i fokus” då hamnar man högre upp i sökresultaten och syns på vår hemsida. Detta leder ju ofta till fler besök. Sen styrs det även av din egen aktivitet, hur ofta man är inloggad, hur många favoriter man lägger till, hur mycket man besöker andra medlemmars profiler osv. Utöver det så väljer vårt system slumpmässigt ut profiler att pusha och det kan leda till att antalet besök skiftar beroende på var man ligger i sökresultaten. Det var ju olyckligt att det varierade så markant för dig men jag kan tyvärr inte säga exakt varför detta skett på just ditt medlemskap men det kan ha att göra med någon av ovanstående anledningar.

Jag vet inte om du känner att du är nöjd med den tid du haft hos oss? Annars ger jag dig gärna en extra månad som kompensation, skulle du vilja det så får du maila till mig på asa.nicklasson@eu.match.com

Du är även välkommen att kontakta mig om du har andra frågor såklart!

Varma hälsningar,

Åsa

Match.com

3. Pingback: Mötesplatsen.se kan dra åt helvete | Daniel Werner - Den unge Werners lidanden

Skriv ett par väl valda ord vettja!